woensdag 27 februari 2013

En nu vooruit!

Hartverwarmende en -versterkende reacties kreeg ik op mijn treurende blog van zondag. Tot aan de meest geweldige en grappige opmerking van mijn eigen mams: "Het was zo goed geschreven, dat ik niet kon geloven dat ie van jou was". Bedankt mams, ik weet wel wat je bedoelt...:-D

Allemaal reacties uit de al dierenbeschermende kring, van mensen die, net als ik, precies weten wat er aan de hand is in de wereld. Geen reacties van mensen die het eigenlijk maar onzin vinden of vinden dat ik overdrijf. Geen geschokte reacties van mensen die roepen dat ze helemaal niet wisten dat het zo erg was. Hebben zij dan weer hun kop in het zand gestoken? 'Nee, dit interesseert me niet', 'Oei, dit is akelig, dat lees ik niet', 'Hmm, ver-van-mijn-bedshow'? Ik ben juist wel ontzettend benieuwd naar reacties van mensen die NIET weten dat dit gebeurt, zich niet realiseren dat het af en toe heel erg ernstig en akelig is. Wat vinden zij daarvan? Wat vinden jullie daarvan? Wat doet zoiets met die mensen?

In mijn blog noem ik een aantal voorbeelden van dierenleed, maar mijn opsomming is nog maar een minipuntje van de ijsberg. Na de publicatie ervan schoten me allerlei onderwerpen binnen die ik niet genoemd had.

Het enorm zware leven van werkpaarden en -ezels in landen als Egypte, Pakistan en India bijvoorbeeld. De eigenaren van die dieren zijn afhankelijk van hun werkdieren en wensen ze geen verwondingen of ziektes toe. Ze gaan wel uit onwetendheid niet altijd goed om met hun dieren en kunnen vaak geen goed voer en medische verzorging bieden. Het is echter wel in hun belang om de dieren gezond en sterk te houden. Brooke Hospital for Animals is een organisatie die gratis medische zorg biedt aan dit soort werkdieren en voorlichting geeft aan eigenaren, zodat ze hun dieren beter kunnen verzorgen in de toekomst.

In deze situaties heeft het geen zin om te gaan roepen dat al die dieren gered moeten worden, want waar zouden ze heen moeten? Naar Nederland, waar al een paardenoverschot is, zodat hobbypaarden en -ponies aan de slachthuizen verkocht worden? En bovendien, de mensen die met deze dieren werken, zouden dan snel vervanging halen. Brooke Hospital raakt deze mensen niet in hun levensonderhoud en biedt op de enige mogelijke manier deze dieren verlichting en een beter leven. Wat zij doen, kan structurele vooruitgang betekenen.

Lees op www.brooke.nl wat de organisatie allemaal doet en vul dan meteen zo'n donateursformuliertje in. Voor maar 15,88 euro ben je al donateur!

Treuren is makkelijk, ontzet zijn is zo gedaan, grote ogen kan iedereen opzetten, iets doen, dat is dapper. Wat ga jij doen?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten